Puck och Kanin räknar

Puck och Kanin räknarPuck är tillbaka igen! Puck som vi känner igen från bilderböckerna Puck går till frisören, Puck flyger flygplan, Puck får ett syskon, Puck går på bio och Puck lär sig cykla. I Puck och Kanin räknar får vi träffa Puck och hennes gosekanin. De tycker att räkna är det roligaste som finns. De börjar med att räkna sina fingrar medan de väntar på mat. Sedan räknar de köttbullar, fingerväntar, kakor, makaroner, monster och mycket annat. Puck skrämmer Kanin som hellre vill räkna med glass istället för monster. De räknar ända upp till tio glasskulor! Sedan räknar de ända upp till hundra! Och mamma lär Puck och Kanin att räkna i huvudet. De räknar i tvättstugan, i mataffären, i skogen och i sängen. Men när de ser de oändligt många stjärnorna är det nog dags att sluta räkna. I alla fall för denna gång.

Jag har gillat alla böcker om Puck. Hon är en härlig karaktär som man gärna vill läsa mer om. Böckerna har humor och charmiga illustrationer. Puck och Kanin räknar är en ny favorit. Precis som tidigare böcker håller den för många omläsningar. Barn i förskoleåldern, som boken vänder sig till, brukar tycka om siffror och räkning och den här boken uppmuntrar till detta på ett positivt sätt. Den här boken har ett större format än övriga i serien och det är ingen nackdel eftersom de detaljrika illustrationerna får mer plats att breda ut sig på. Här finns så mycket att se, upptäcka, utforska och räkna. En bok som det dröjer länge innan man blir trött på.

Puck och Kanin räknar är skriven och illustrerad av Annakarin Garhamn och utgiven av Bonnier Carlsen. Den finns att låna på biblioteket eller att köpa på Adlibris eller på Bokus.

Läsa för integration

Läsa för integration : en metodhandbokLäsa för integration är en inspirations- och metodbok för den som arbetar med läsfrämjande. Framförallt handlar den om läsfrämjande för nyanlända. Läsa för integration, eller LFI som det kallas, är en öppen läsfrämjande verksamhet för barn mellan 3-11 år och deras medföljande vuxna. LFI främjar läsning och skapande genom högläsning och improvisationsteater och har som mål att varje barn ska ha ordets makt och en arena att agera på. Det handlar alltså om att ge barn arenor där de kan möta litteratur på och där de har möjlighet att skapa och vara delaktiga. Man har en tanke om att språket är en avgörande nyckel för individens frihet och möjlighet att ta tillvara på sina möjligheter. LFI är ett projekt som från början startades i Södertälje och som håller på att spridas ute i landet. Verksamheten använder sig av metoder som högläsning och workshops. Tanken är att tröskeln för att familjerna ska komma till verksamheten ska vara mycket låg och därför är aktiviteterna gratis och lättillgängliga.

Läsa för integration är en bok som handlar om denna metod och som är tänkt att vara ett hjälpmedel för den som är intresserad att dra igång en egen liknande verksamhet. Här finns mängder av inspiration likväl som konkreta tips och råd för att arbeta läsfrämjande. Boken är uppdelad i tre kapitel. I det första kapitlet får man lära känna verksamheten Läsa för integration. Här beskrivs exempelvis deras värderingar och deras vision. I det andra kapitlet berättar författarna om arbetssätt och metoder. Här får man alla konkreta råd som man kan ta till sig till sin egen verksamhet. I det tredje kapitlet redogör författarna för varför det finns ett behov av LFI:s metoder och arbetssätt. Boken avslutas med hälsningar, tips och lärdomar från de som har jobbat med och utvecklat LFI. Det här är en inspirerande bok. Den är i första hand inte inriktad på skola och bibliotek där jag jobbar, men många av övningarna, tipsen och förslagen kan användas även inom denna verksamhet. Därför tror jag att en bred målgrupp har nytta av boken, inte minst som inspiration.

Läsa för integration utges av förlaget En bok för alla. Boken finns att låna på biblioteket eller att köpa på Adlibris eller på Bokus.