Barnboksbloggen

Välkommen till Barnboksbloggen. Här kan du läsa boktips och recensioner av såväl barnböcker som vuxenböcker. Emellanåt anordnar vi tävlingar, temaspecialer och annat spännande. Maila gärna om du har förslag på vad du vill läsa om på Barnboksbloggen.

barnboksbloggen@hotmail.com

 

Instagram

barnboksbloggen

Bokbloggar.nu

november 2019
M T O T F L S
« okt    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  

Läsa för integration

Läsa för integration : en metodhandbokLäsa för integration är en inspirations- och metodbok för den som arbetar med läsfrämjande. Framförallt handlar den om läsfrämjande för nyanlända. Läsa för integration, eller LFI som det kallas, är en öppen läsfrämjande verksamhet för barn mellan 3-11 år och deras medföljande vuxna. LFI främjar läsning och skapande genom högläsning och improvisationsteater och har som mål att varje barn ska ha ordets makt och en arena att agera på. Det handlar alltså om att ge barn arenor där de kan möta litteratur på och där de har möjlighet att skapa och vara delaktiga. Man har en tanke om att språket är en avgörande nyckel för individens frihet och möjlighet att ta tillvara på sina möjligheter. LFI är ett projekt som från början startades i Södertälje och som håller på att spridas ute i landet. Verksamheten använder sig av metoder som högläsning och workshops. Tanken är att tröskeln för att familjerna ska komma till verksamheten ska vara mycket låg och därför är aktiviteterna gratis och lättillgängliga.

Läsa för integration är en bok som handlar om denna metod och som är tänkt att vara ett hjälpmedel för den som är intresserad att dra igång en egen liknande verksamhet. Här finns mängder av inspiration likväl som konkreta tips och råd för att arbeta läsfrämjande. Boken är uppdelad i tre kapitel. I det första kapitlet får man lära känna verksamheten Läsa för integration. Här beskrivs exempelvis deras värderingar och deras vision. I det andra kapitlet berättar författarna om arbetssätt och metoder. Här får man alla konkreta råd som man kan ta till sig till sin egen verksamhet. I det tredje kapitlet redogör författarna för varför det finns ett behov av LFI:s metoder och arbetssätt. Boken avslutas med hälsningar, tips och lärdomar från de som har jobbat med och utvecklat LFI. Det här är en inspirerande bok. Den är i första hand inte inriktad på skola och bibliotek där jag jobbar, men många av övningarna, tipsen och förslagen kan användas även inom denna verksamhet. Därför tror jag att en bred målgrupp har nytta av boken, inte minst som inspiration.

Läsa för integration utges av förlaget En bok för alla. Boken finns att låna på biblioteket eller att köpa på Adlibris eller på Bokus.