Lagom till sommaren kom fjärde delen i serien om Vilde och käpphästarna: Världens sämsta lov. Kompisen Cleo ska komma till Vilde på lovet och tre långa, härliga dagar på käpphästläger väntar. Men när Vilde inte kan hålla koll på sina saker – mobil, nycklar och till och med katten Blå tappar Vilde bort – så blir mamma irriterad och hotar med att ställa in lovplanerna med Cleo. Till slut kommer i alla fall äntligen Cleo. Men lovet blir ändå inte som Vilde tänkt sig. Cleo känns främmande. Orättvisor på lägret sätter deras vänskap på prov. Och när så det värsta händer kan Vilde konstatera att det här är världens sämsta lov.
Serien om Vilde och käpphästarna vänder sig till barn i lågstadieåldern. De passar både fint att läsa själv och som högläsningsböcker. Texten är stor och enkel och illustrationerna färgglada och fina. Förutom käpphästar tar böckerna upp teman som vänskap, familjerelationer, orättvisor, kärlek, avundsjuka och många andra ämnen som barn i målgruppen ofta funderar på. En charmig bokserie för de som gillar käpphästar och/eller hästar och vill läsa om käpphästar och livet runtomkring. Böckerna är skrivna av Jenny Bicho, illustrerade av Andrea Femerstrand och utgivna av Bonnier Carlsen.


Det enda som hjälper är första boken i en ny serie där vi får lära känna några ungdomar med helt olika bakgrund. I den här boken får vi träffa Lina. Hon skadar sig själv när hon mår dåligt. Egentligen vill hon inte göra det. Hon har dåligt samvete för att hon gör sin familj ledsna och oroliga när hon gör det. Ändå kan hon inte sluta. Smärtan har blivit ett sätt att hantera alla jobbiga känslor. Ingenting annat verkar hjälpa. Om det gör ont utanpå gör det inte lika ont inuti. Men en kväll följer Lina med sin mamma till stallet. Där träffar hon Egon, en missförstådd häst som också är trasig inuti. Hon vill hjälpa honom. Men för att lyckas med det måste hon även hjälpa sig själv. Kan de fixa det tillsammans?