Tips och inspiration för journalister och andra skrivintresserade

Feedback i praktiken. Handbok för journalister och redaktioner  Gräva och granska : tips och inspiration för journalister O som i ordbok     Skriv för din målgrupp : tips för träffsäkra texter

Morfem förlag har gett ut flera fina böcker för skrivintresserade personer, inte bara journalister och författare, utan också de som jobbar med att skriva i företag, myndigheter och föreningar, liksom de som bara är allmänt intresserade av det svenska språket.

O som i ordbok är en ordbok för alla som gillar att frossa i ord. Här kan man möta ord som är roliga, konstiga, dialektala, heta, mossiga, klämkäcka, småsnuskiga och alldeles underbara. Totalt finns det 2563 ovanliga, oborstade, omistliga ord. Många av dem förklaras med roliga anekdoter eller citat, så det här är faktiskt något så ovanligt som en ordbok som håller att bläddra i och läsa rakt upp och ner, inte bara användas som uppslagsbok. Snygg formgivning och roliga illustrationer förhöjer läsupplevelsen. Boken ges ut i samarbete med Språktidningen.

Skriv för din målgrupp vänder sig till alla de som skriver texter i sitt jobb. Fokus ligger på att skriva på rätt sätt beroende på vilken målgrupp man vänder sig till. Tanken är att man ska anpassa texten och sitt skrivande efter läsarna och därför får man tips och råd om många olika slags texter med betoning på att det ska bli tydliga texter för målgruppen. Det finns skrivtips för alla möjliga texter, från mejl, blogginlägg och sociala medier till bankpapper, rapporter och utredningar. Boken är väldigt lättläst och tydligt disponerad med såväl tips om disposition, meningsuppbyggnad och innehåll till ordval, grammatik och språkregler. Det finns gott om exempel, checklistor och annat som gör boken väldigt användbar. Den är skriven av Jenny Forsberg och rekommenderas varmt.

Gräva och granska – Tips och inspiration för journalister vänder sig precis som titeln antyder till journalister. Den är skriven av bland annat Britt-Marie Citron, Peder Carlquist och Nina Hjelmgren och den är utgiven i samarbete med FOJO: Medieinstitutet. Författarnas utgångspunkt är att det är en kamp om resurser ute på redaktionerna idag. Allt färre måste hinna med allt mer. Samtidigt vet man att undersökande journalistik tar tid. Det är en ekvation som är svår att få ihop, i synnerhet när man tampas med trilskande tjänstemän, segdragna beslutsprocesser, snåriga regelverk och annat som kan dyka upp när man kartlägger missförhållanden, mygel och maktmissbruk. Här finns massor av konkreta tips och råd, men också exempel och framförallt erfarenheter ur författarnas eget arbete. Att det är en antologi med bidrag från många olika författare är en styrka eftersom man då får inblick i många olika journalisters vardag och erfarenheter av journalistiskt grävande. Bra är också att lagar, regler och yrkesetiska normer förklaras tydligt i slutet av boken.

Feedback i praktiken riktar sig också till journalister, även om den inte har riktigt samma fokus på skrivandet som de andra böckerna i detta inlägg. Här handlar det om feedback, hur man ger feedback på varandras arbete på en redaktion. Även här är det många konkreta tips och råd om hur man kan ge feedback för att skribenten ska kunna utvecklas och göra ett bättre jobb. Metoderna kan användas även för andra som jobbar med ord och berättande. Även här är det många bra exempel från den journalistiska världen. Jag tror inte att det finns någon bok om coaching och feedback just för skribenter sedan tidigare, så den här boken är ett välkommet tillskott till bokhyllan. Den är skriven av Marie Kronmarker.