Svinalängorna är skriven av Susanna Alakoski. Det är en uppväxtskildring om en flicka som växer upp i en fattig alkoholistfamilj på 1960- och 1970-talet. Föräldrarna kommer från Finland, så även deras anpassning till det svenska samhället skildras. Boken har ett tydligt inifrånperspektiv ur ett barns ögon. Men flickan är också en slags allvetande berättare, hon distansierar sig ibland från det som händer, för att kunna berätta om det.

Boken är trovärdig och realistisk. Stundvis är den jobbig att läsa, som när flickans mamma blir slagen av pappan, och när barnen inte får mat på länge, för att föräldrarna super. Men de dystra händelserna mildras av en humor och värme som ändå genomstrålar boken. Och även samhörigheten bland vänner och grannar. Man blir lätt gripen av boken, man fastnar för bokens karaktärer. Och man blir berörd.

Man kan inte tro att det här är en debutroman. Dels för att själva berättelsen och skildringen är så äkta och levande, och dels för att boken är så välskriven. Dessutom gillar jag språket. Författaren varierar nämligen sitt språk, när den yngre flickan berättar så blir språket barnsligare och mer som talspråk och när flickan är vuxen, eller mer som en allvetande berättare, så blir språket mer moget och sakligt. Det är proffsigt gjort.

Det är en läsvärd bok. Dessutom är det här månadens andra bok i bokcirkeln.

Egalias döttrar är skriven av Gerd Brantenberg på 70-talet. Det är en feministisk bok. Författaren har skapat ett samhälle som är som vårt, fast könsrollerna är precis tvärtom. Kvinnorna härskar (fast det heter inte härskar, utan fruskar när en kvinna gör det) och försörjer sin familj. De super sig fulla och slår sina män. Männen tillhör det sårbara könet, tjänar mindre och får stanna hemma och passa barnen. Männe måste använda ”pehå”, det vill säga penishållare, och är den som måste äta p-piller. Till slut försöker männen göra uppror, men kvinnorna skrattar bara åt dem.

Boken är väldigt tänkvärd. Författaren har verkligen vänt på alla befintliga begrepp så man får tänka till, och man får ofta även aha-upplevelser. Man blir arg och upprörd, det finns ett djup och allvar i boken. Men samtidigt är den hejdlöst rolig och lättsam. Den är väldigt lättläst, jag läste ut den på ett par timmar.

Det jag gillade bäst var författarens nya, kvinnliga, ord istället för våra maskulina ord. Eftersom jag är så språkintresserad så hajade jag till direkt jag såg ett omgjort ord och började tänka efter hur många könsladdade ord det egentligen finns i vårt språk. Det var så jag började inse vidden av ojämlikhet. Sedan kan man ju lägga till alla andra orättvisor som existerar idag, typ lönediskriminering.

Höjdpunkter i språket, enligt mig:

  • Det opersonliga pronomet ”man” ersätts med dam i hela boken, typ ”man lär så länge man lever” blir ”dam lär”.
  • ”Vill dam bli fin, får dam lida pin.”
  • Kvinniskan (=människan)
  • Mantimmer (=fruntimmer)
  • Dam gud (=herregud)
  • Kvindat (=mandat, i riksdagen)
  • Såklart heter det ju också riksdagskvinnor och liknande, när det gäller yrken
  • Lärarna kallas inte för ”Fröken så och så” utan ”Herken si och så”
  • Som godis äter man sega gummor istället för sega gubbar
  • Och naturligtvis ska man gå vid grön gumma och inte vid grön gubbe
  • Man är inte omänsklig, utan okvinsklig i Egalia

Det märks att boken är skriven för 30 år sedan. Boken skrevs när debatten om behåar och bränningen av behåar var aktuellt. Därav kommer pehå, som är ganska centralt i boken. Eftersom boken börjar bli ganska gammal nu så känns den ibland lite stel och omodern. Men samtidigt så räknas den här boken som en feministisk klassiker och jag tycker att alla, både kvinnor och män, borde läsa den. Det är en jättebra bok för bokcirklar och att läsa i skolor för att diskutera sedan.

Den här boken är månadens bok i ”En bokcirkel på nätet” som jag för övrigt ska ta över och bli ansvarig för nu, vilken dag som helst! Kom med, läs boken, och diskutera med oss.

Mammamotion är skriven av Katarina Woxnerud och utgiven av Fitnessförlaget.

Boken passar både gravida och nyblivna mammor oavsett om man vill komma igång och motionera eller är van att träna sedan tidigare. Den ger svar på frågor om hur ofta man kan träna, hur intensivt och vad man kan träna. Boken är indelad i tre kapitel: graviditeten, förlossningen och efter förlossningen. I kapitlet om graviditeten finns avsnitt om motion, mat och om vad som händer i kroppen. Det finns också många utförliga motionsprogram, både när det gäller konditionsträning, avslappning och styrketräning. Övningarna illustreras med tydliga foton. Graviditetskomplikationer skildras också och det ges råd mot bland annat foglossning och ryggsmärtor. Kapitlet efter förlossningen följer samma upplägg som kapitlet om graviditeten, det berättas om mat, motion och vad som händer i kroppen. Flera träningsprogram finns, bland annat ett bra avsnitt om bäckenbottenträning, ett avsnitt om vardagsmotion, samt konditionsträning, styrketräning och avslappning. Boken innehåller också mängder av praktiska råd från mammor och gravida. Boken avslutas med kontaktinformation och litteraturtips. Boken är lättläst och pedagogisk.

Fredrik Paulun är näringsfysiolog och i den här boken listar han helt enkelt en massa livsmedel och ger dem betyg, mellan 1-5, beroende på hur bra de är för kroppen. Man får veta vad det egentligen står på innehållsförteckningen, vad man bör undvika och hur man undviker socker-, salt och fettfällorna.

Jag fick recensionsexemplar av den nya, lilla, inplastade pocketvarianten som är bekväm och enkel att ständigt ha med i väskan för att slå upp produkter.

Jag tycker att boken är ganska så bra. Visst får man en hel del skrivet på näsan, de flesta vet nog att inte bullar och chips är särskilt nyttigt, men nog tycker jag ändå att man får lära sig ganska mycket nytt också. Det är ju ingen bok som man läser rakt upp och ner, utan det är en uppslagsbok. Har man lite sunt förnuft och lite kunskap om näringslära så är boken överflödig. Men känner man sig osäker på vart de dolda sockerfällorna finns eller på skillnaden mellan transfetter och andra fetter, då är det här rätt bok. Den är lättläst och snyggt utformad och dessutom är upplägget jättebra med många bilder.

En kvinna, Veronika, åker till en enslig stuga i Dalarna för att bearbeta tunga minnen och skriva på en roman. Hon blir vän med Astrid, som är en enstöring i huset bredvid. Vänskapen blir stark och viktig för dem båda.

Det är ingen bok som det händer en massa saker i. Istället är det en vacker, långsam bok, med vemod, saknad, sorg, men också gränslös kärlek och vänskap. Personbeskrivningarna är underbara och även miljöskildringarna. Författaren Linda Olsson har ett mycket vackert, poetiskt språk.

Stundvis tyckte jag att boken var för långsam, det vill säga aningen tråkig, jag väntade liksom på att det skulle hända något. Men eftersom boken var så lättläst så gick det ändå så snabbt att läsa ut den så jag hann aldrig fastna. Jag sträckläste den på ett par timmar under en kväll.

Författaren har en berättarteknik där hon blandar nutid och dåtid samt första och tredje person. En del läsare tycker att det är rörigt, men jag tycker att det är det bästa med hela romanen. En annan sak som jag tyckte mycket om är alla de citat som finns i texten, främst från diktsamlingar. Längst bak i boken finns en referenslista till alla citat – som lockade i alla fall mig till vidare läsning!

Boken faller dock lite på något för högtravande dialoger ibland, samt att författaren hela tiden vill markera bytet av berättarperson, genom att t ex skriva ”Jag skulle vilja berätta om…” och så byter hon till första person där.

Boken är definitivt läsvärd. Boken stannar kvar i minnet en stund efter att den är utläst, och det är det faktiskt inte så många böcker som gör för mig. Jag läser ju så otroligt mycket. Jag blev lugn och avslappnad av att läsa boken. Det är skönt att läsa långsamma böcker emellanåt, det måste jag göra oftare.

Vilken är din topp fem av årets bästa läsupplevelser?

Jag valde att bara ta med faktaböcker i min lista. Jag kommer inte på fem skönlitterära böcker på rak arm, som jag tycker är extrembra. Men jag kommer på fem faktaböcker och då blir det så istället.

1. Den hemlige kocken, av Mats-Eric Nilsson.
Jag fick massor av aha-upplevelser, och boken kom precis i rätt tid kändes det som. Jag var mottaglig för att läsa om det han skrivit, och för att förändra mina matvanor.

2. Pauluns stenålderskost, av Fredrik Paulun
Jag var lite nyfiken på stenålderskost innan jag läste boken. Boken gjorde mig ännu mer intresserad att lägga om min kost.

3. Klimatsmart – din guide till en bättre miljö
av Mikael Persson, Bodil Sjöström & Per Johnsson.
En viktig bok att läsa, och så inspirerande och peppande. Jag har följt många av bokens råd redan, och känner att jag bidrar på ett bra sätt, men självklart ska jag bli ännu bättre.

4. Mamma, pappa, barn av Lisa Fabre
En graviditets- och föräldrabok som jag läst helt nyligen. Den fokuserar på en naturlig graviditet och förlossning med naturlig smärtlindring. Men boken tar också upp amning, sovrutiner och relationen mellan föräldrarna. En komplett och ärlig bok om att bli förälder.

5. Nära föräldrar, av Jorun Modén
Ytterligare en föräldrabok. Den fokuserar på attatchment parenting, eller nära föräldraskap som det heter på svenska. Grundstenar i föräldraskapet är bland annat att leva nära sitt barn, lyssna på det, samsova, amma länge och att bära sitt barn. Saker som både jag och min sambo tycker är väldigt viktiga. Det kändes som att hitta hem när jag läste den här boken.

Det är ingen rangordning på böckerna. Många av böckerna har mer utförliga recensioner ifall ni vill läsa. Klicka er vidare från Bokmammans lästa böcker.

Skrivguide – prosa, lyrik och film
av Monica Rolfner och Irene Svensson Räisänen

De båda författarna har lång erfarenhet som lektörer och ledare för skrivarkurser. I den här boken delar de med sig av sina råd och tips. Boken är indelad i tre delar. Först kommer ett avsnitt om prosa som är skriven av Monica Rolfner. Här får man bland annat läsa om hur man skriver en bra inledning. Många lektörer läser bara ett par sidor innan de förkastar manuset. En bra inledning är därför väldigt viktig. Man får se kommenterade exempel på olika inledningar. Övriga ämnen som tas upp i prosadelen är till exempel miljöbeskrivningar, karaktärer, att skriva filmmanus och kåseri samt hur man skriver om och bearbetar sin text. Därefter kommer ett avsnitt om poesi, som är skrivet av Irene Svensson Räisänen. Här finns en beskrivning om olika versmått och också diskussioner om bunden respektive obunden vers, om rim samt om radbrytning. Även här finns ett avsnitt om hur man bearbetar sin text. Boken avslutas till sist med ett antal övningar, dels inom prosa och filmmanus och inom lyrik. Jag tycker att boken är intressant, framförallt uppskattade jag att få tips från en lektör, att få veta de vanligaste nybörjarfelen och få tips på hur man undviker dessa.

Författarkortleken
skapad av Ann Westermark

Författarkortleken är ingen bok, utan ett inspirations- och skrivarverktyg för både ovana skribenter och yrkesskribenter. Det är en liten ask som innehåller 52 kort, en timer, penna och en cd-skiva med enkla instruktioner. Tanken är att man ska sätta sig ner, t ex en gång i veckan, eller en gång om dagen. Man drar ett kort ur kortleken, ställer timern på tre minuter och skriver oavbrutet tills klockan ringer. Därefter slutar man och lämnar texter obearbetad. Nästa gång drar man ett annat kort ur kortleken och så vidare. När man har skrivit utifrån alla kort har man 52 upptakter till berättelser. Man kanske också ser ett mönster över vilken typ av berättelser det blir när man skriver fritt. När man skrivit klart hela kortleken kanske man vill bearbeta texterna, eller börja om från början. Ann Westermark, som är skaparen bakom Författarkortleken, har ensam tagit fram materialet från idé till lansering! Jag tycker att det är en jättebra idé, som kan ge inspiration om och om igen. Det är så frigörande och spontant att skriva på det här sättet, samtidigt som det är bra att det är en viss kontinuitet med ett kort om dagen. Jag rekommenderar alla som är intresserade av att skriva att köpa en Författarkortleken. Det är dessutom en jättefin present till någon som tycker om att skriva, asken är så fin och hela kitet känns så komplett och genomarbetat. Författarkortleken kan användas i skolan, på skrivarcirklar, eller varför inte samla hela familjen och skriva.

Nya författarskolan
av Göran Hägg

Det här är en klassiker bland skrivarböcker. Göran Hägg skriver korta essäer om allt inom skrivarkonsten. Han berättar om skrivandets grunder, om berättarteknik, författarskap och förlagskontakter. Det mesta berättar han med glimten i ögat. Boken kan användas som diskussionsunderlag vid skrivarcirklar och även som tankeväckande inspiration för såväl nybörjarskribenter som yrkesskribenter. Boken är en nyskriven utgåva av ”Författarskolan”, som utgavs för snart 15 år sedan. Ett plus är att författaren fokuserar på samtliga delar av ett författarskap och räds heller inte för att ta upp information om sådant som hur en författare försörjer sig. Han är inte heller rädd för att komma med egna åsikter om författarbranschen, vilka är intressant och underhållande att läsa om.

Mamma, pappa, barn
av Lisa Fabre

Lisa Fabre har skrivit den bok hon själv ville läsa när hon var gravid. Hennes personliga erfarenheter blandas med andra nyblivna mammors, pappors och barnmorskors berättelser. Förutom detta så finns det en hel del information, indelad i tre avsnitt: graviditet, förlossning och nytt liv med barn. Boken bygger på kunskaper som har funnits i tusentals år, men som inte längre uppmärksammas med dagens moderna mödra- och barnavård. Några av de ämnen som tas upp är naturlig smärtlindring, ekologisk mat, fördelar och nackdelar med vaccinationer, amning, kroppen efter förlossningen och sovrutiner. Författaren sätter också ord på alla de känslor som finns både hos mamman och pappan, under graviditeten, förlossningen och när barnet är fött. Boken är lättläst och kan både användas som uppslagsbok och läsas rakt igenom.

Det jag gillar mest är att hon tar upp naturliga metoder. Jag och min sambo lever gärna naturligt. Vi väljer gärna ekologisk mat och jag klarade stora delar av förlossningen med enbart TENS och profylaxandning (tog lustgas i slutet av öppningsskedet). Jag helammar fortfarande och min dotter är snart sex månader. Vår dotter har varken fått K-vitaminsprutan efter förlossningen eller några vacciner ännu. Jag känner mig ibland ensam i mina val. Jag vet att vi gör det som vi känner är bäst för oss själva och vårt barn, men vi blir ofta ifrågasatta. Den här boken gjorde mig starkare i mina beslut. Men boken tar upp så mycket mer än bara naturliga metoder. Jag tycker också om boken för alla de små personliga berättelserna. Det är intressant att läsa om hur andra föräldrar upplever graviditet, förlossning och första tiden med barnet.

Friskare barn
av Peter Wilhelmsson.

Den här boken är en intressant faktabok som är unik i sitt slag. Den handlar om att ge sitt barn ett friskare liv genom bra matvanor, bra sömnvanor, och en positiv uppfostran. Författaren är naturläkare och näringsmedicinare och förespråkar ekologisk mat, motion, och att ha en god stämning i familjen. Han tar upp och ifrågasätter sådant som vaccinationer, miljögifter, mediciner, skräpmat, uppfostran och stillasittande framför datorn. Den här boken behövs som motvikt i ett samhälle där barnfetma och allergier ökar och stressen är påtaglig i samhället. Boken är skriven på ett lättförståeligt sätt och här och där finns även roliga citat från barn instoppade i texten.

Jag tycker att boken känns väldigt intressant och trovärdig. Det är ju en naturläkare som har skrivit boken och det känns att han kan sin sak. Jag tycker att det är en viktig bok att läsa, för att fundera över hur man själv tänker i fråga om mat, näring, vaccinationer, miljögifter, mediciner och skräpmat. Författaren har också skrivit en bok som heter ”Friskare liv” som då riktar sig till vuxna. Jag har inte läst den än, men jag ska göra det så fort jag kommer över den.

Stark, glad och gravid – träning för dig som väntar barn
av Maria Wigbrant och Jonas Lissjanis

En hälsobok för den gravida kvinnan samt den nyblivna mamman. Boken innehåller allt om träning under och efter graviditeten. Man får veta hur och vad man kan träna under graviditetens olika faser samt hur man kommer igång efter förlossningen. Det finns även fyra träningsprogram. Boken innehåller också ett kapitel om mat, hur man bör äta när man är gravid och även när man ammar, samt ett par recept. Dessutom finns ett kapitel om avslappning och förlossningsförberedelse. Man kan också få information om graviditetens olika skeenden, vad som händer i kroppen samt hur träningen på verkas. Boken är lättläst och innehåller många bilder. Den känns modern, inspirerande och komplett.

På smällen! Från A till Bebis…
av Ann Söderlund och Hannah Rosander

En uppslagsbok som kan användas under hela graviditeten. Boken ger massor av praktiska tips och svar på frågor som man kanske inte vågar ställa till barnmorskan, till exempel hur man har sex när man är gravid och vart man hittar snyggt gravidmode. Fakta om bebisens utveckling och hur mamman förändras som gravid varvas med blivande mammors egna, personliga, och ofta humoristiska berättelser. Boken behandlar allt från matnojjor till humörsvängningar, men också missfall, förlossning, första tiden med bebisen och hur man gör med karriären som gravid. Det finns dessutom plats att själv fylla i fakta om sin egen graviditet, både för mamman och för pappan, som första sparken och hur man känner inför förlossningen. Längst bak finns också en översikt, vecka för vecka, över hur bebisen och mamman mår och utvecklas.

Det jag gillar mest är att författarna vågar ta upp känsliga ämnen och att de frikostigt delar med sig av sina egna små hemligheter och tips. Jag tycker också om de personliga berättelser som finns överallt. Ingen graviditet är ju den andra lik, och det är intressant att läsa flera olika skildringar. Boken är också humoristiskt skriven, med glimten i ögat, och igenkänningsfaktorn är hög!

Jag fick ett recensionsexemplar av boken ”1000 filmer för livet: film för varje känsla” (Schribstedförlagen).

Boken är en hyllning till film. Eller snarare till filmens känslomässiga och omskakande kraft. Författarna menar att få saker kan väcka så starka känslor som just filmer. Man har fokuserat på nio känslor som har fått ett kapitel var, t ex glädje, åtrå, sorg, skräck, förakt. Dessutom finns ett tionde kapitel – huvudbry – som berättar om alla de tankar som också sätts igång hos oss. Varje kapitel innehåller massor av filmtips skrivna av branschfolk. Dessutom finns personliga berättelser av regissörer, kameramän, skådespelare och kritiker. Det är även ett antal svenska filmskribenter som medverkar.

Jag kan säga med en gång att jag är lite ambivalent för boken. Jag tycker att själva idén med boken var väldigt tilltalande. Ofta väljer man ju filmer efter vilken slags känsla man vill få ut av filmen. Det känns att boken är proffsigt gjord. Det märks att texterna är skriven av människor i filmbranschen. Och det är ju roligt med filmtips – 1037 filmer presenteras. Men någonstans så saknar jag inriktningen mot den vanliga människan. Jag tycker att texterna stundvis känns för tråkiga och oinspirerande. Jag är inte en filmfrälst person, jag har alltid hellre läst än sett på film. Jag hade hoppats att den här boken kunde ge mig inspiration till att se mer film än jag gör idag. Men tyvärr blev jag inte tillräckligt inspirerad. Om man däremot är mer filmintresserad från början så tror jag att man verkligen skulle uppskatta den här boken. Jag tror att man då skulle finna boken väldigt intressant och proffsig. Det är en fin julklapp och presentbok för filmintresserade.