Lätt att läsa – för nybörjarläsaren

Bonnier Carlsen har en ganska ny serie som de kallar för Lätt att läsa. Det är böcker för nybörjarläsare, men som också passar bra för högläsning. Det är en kort och enkel text illustrerad med färgglada och tydliga bilder. Böckerna är korta men ändå roliga och spännande. Det finns massor av böcker att välja bland och många av dem tillhör någon miniserie. Jag har läst böcker ur två av miniserierna, Klass 1b och Hästar!

9789163858345Klass 1b handlar som namnet säger om en klass. Böckerna är skrivna av Helena Bross och illustrerade av Christel Rönns. I varje bok får man följa någon pojke eller flicka ur klassen. Det är alltså inte samma huvudperson genom hela serien. I boken Ring 112 får vi till exempel följa Maja som hoppar på en studsmatta och bryter benet. I Skrik och bajs får vi följa Siri som ska få ett litet syskon. Vardagliga händelser skildrat ur en ettaklassares perspektiv. Förutom vardagsdramatik finns det gott om humor, spänning och lite kärlek.

9789163858673En annan serie böcker som ingår i Lätt att läsa är Hästar! De böckerna är skrivna och illustrerade av Erika Eklund Wilson. De handlar om Märta som älskar hästar. Hon tjatar och tjatar om att få börja på ridskola och till slut ger mamma med sig. Men Märta inser att hon inte är den där typiska orädda hästtjejen som de flesta andra tjejerna i stallet. I själva verket är hon lite osäker och rädd för de stora djuren. Men hon kämpar på ändå, för hon tycker för mycket om hästar för att sluta rida. En hästbok med lite annorlunda tema som säkert många kan känna igen sig i.