Lättlästa böcker – Rabén & Sjögren

Rabén & Sjögren är ett av våra absolut största barnboksförlag. Det är därför inte så konstigt att de har en särskild avdelning för just lättlästa böcker. De böcker som ingår i denna genreindelning har en speciell logga högst upp på omslagets framsida. Det finns två steg, Lättläst samt Läsa själv.

Förlaget presenterar sin Lättläst-serie såhär:

Det ska vara roligt att läsa – särskilt i början när man kämpar med att knäcka läskoden. Böckerna i Lättlästserien har kort och läsvänlig text, spännande handling och massor av färgstarka bilder. Själva berättelserna är skrivna med små bokstäver, men i bilderna finns pratbubblor med stora bokstäver. Man kan alltså öva läsning på två nivåer! Och det bästa av allt: det är så kul att man glömmer att man övar …

I avdelningen Lättläst finns en mängd olika böcker, tänkta att passa barn med olika intressen. Det finns hästböcker, spännande böcker, mysrysare, vardagsberättelser och mycket annat. Tänkt att passa för såväl tjejer som killar som är nybörjarläsare, någonstans mellan 6-9 år ungefär. Många av böckerna ingår i en serie, så som Familjen Monstersson, Alma & Egon, Julias djur och Morgan och piraterna.

Såhär presenterar förlaget sin Läsa själv-serie:

Börjar ditt barn få flyt i läsningen? Då är böckerna i Läsa själv-serien nästa steg. Böckerna har lite längre texter, ofta uppdelade i kapitel, och har många härliga bilder i färg. Språket är enkelt och anpassat till dem som behöver få upp sin läskondis, och handlingen är lätt att följa. I Läsa själv-serien finns både välkända klassiker och nya, spännande bekantskaper.

Även i avdelningen Läsa själv finns massor av böcker som vänder sig till ungefär samma målgrupp som Lättlästserien. Det finns böcker för såväl tjejer som killar och som innehåller allt från vardag till spänning, allt från kärlek och vänskap till djur och sport. Loka är en populär serie i denna avdelning, liksom en fin utgivning av Astrid Lindgrens klassiska berättelser.

Jag har läst fem böcker ur Rabéns utgivning för nybörjarläsarna, fyra ur den lättlästa serien och en från Läsa Själv:

Skadad är skriven av Åsa Oxenmyr och illustrerad av Ingrid Flygare. Den ingår i en serie som kallas för Joel spelar innebandy och då förstår ni nog vad boken handlar om. Det är dags för match – Joels lag Osby ska möta Hässleholm. Det är ett bra lag, Osby har aldrig vunnit över dem på deras hemmaplan tidigare. Men idag är killarna peppade och vill verkligen vinna. Det visar sig bli en ovanligt jämn match, men så händer det som inte får hända. Joel snubblar över en klubba och ramlar. Han får ont i knäet. Pappa skjutsar honom till sjukhuset, men som tur är det bara svullet och det räcker med kryckor för Joel. Boken avslutas med att Joel både är glad och ledsen – glad för att Osby faktiskt vann matchen, men ledsen för att han inte får vara med och spela på ett tag. Det här är en fin och färgglad bok för alla som gillar sport. Den beskriver fint såväl själva idrottsutövandet som vänskapen och gemenskapen i ett idrottslag. Längst bak i boken finns en del fakta om innebandy.

Anna Sellberg har skrivit en hästbokserie som heter Vera och Buster. De är illustrerade av Sara Julin Ingelmark. I Önskeponnyn möter Vera gotlandsrusset Buster för första gången. Hon och hennes familj har nyss flyttat in i sitt nya hus. En natt när Vera inte kan somna hör hon ett brak i trädgården. Hon går dit och hittar Buster som har rymt hemifrån. Hon tar hem Buster efter ett litet nattligt äventyr. En fin hästbok som också är en mysryslig och spännande bok. Längst bak finns fakta om gotlandsrusset. I Nu rider vi ska Vera rida Buster på ridbanan för första gången. Hon längtar så! Men det är mycket att tänka på för en nybörjarryttare. Boken skildrar första ridturen på ett fint, men också humoristiskt sätt. Boken är lärorik och som läsare får man på köpet lära sig en hel del om hästar och ridning. Längst bak finns också ett faktaavsnitt. Ett stort plus är att bilderna innehåller viss text i pratbubblor, ett roligt sätt att komplettera texten i boken. I En dag i stallet bjuder Elin i granngården in Vera till en dag i stallet. Det regnar ute, men inne i stallet hos hästarna finns det mycket att pyssla med. Även här får man lära sig mycket om hästar. Dessutom skildras hästlivet med såväl värme som humor. I slutet äter de tårta eftersom Robin har ramlat av och längst bak i boken finns receptet.

Kompispicknick är en Läsa själv-bok. Den är skriven av Ingrid Olsson och illustrerad av Johanna Kristiansson. Den är betydligt längre än böckerna i Lättläst-serien. Den har betydligt mer text och det är inte illustrationer på varje sida, men det är fortfarande ett enkelt språk och mycket luft kring texten. Boken handlar om Nora och hennes bästis Ina. De har planerat att ha en picknick, bara de två. Åh så Nora har längtat. Men när Ina kommer har hon med sig Josefin. Hon är ny i klassen och har nästan inga kompisar. Nora försöker se glad ut, men egentligen vill hon inte alls ha med Josefin. Kan man ens vara tre på en kompispicknick? Inte blir det bättre av att Ina och Josefin viskar med varandra så att Nora känner sig utanför. Tänk om Ina har glömt att det är hon och Nora som är bästisar! Sedan händer ett riktigt äventyr som involverar glass och en hundvalp, och det visar sig att Josefin visst är en riktigt bra kompis. Det här är en fin kapitelbok för de som kommit lite längre med läsningen som handlar om ett ständigt aktuellt ämne, det där med tjejer, vänskap och att leka tre…