Fyra spännande lättlästa böcker

 

Idag ska jag tipsa om fyra spännande lättlästa böcker från Nypon förlag.

En av oss

På midsommar för 50 år sedan försvann alla barn på ett läger. Ingen har sett dem sedan dess. Malin är på sommarläger på Mörtan. Det är hennes sista sommar på lägret, nästa år är hon för gammal. Hon vill inte åka hem, hon vill inte att det ska ta slut. Men så börjar kompisen Tom prata om barnen som försvann för 50 år sedan. Vad hände egentligen med dem? Kanske finns det ett sätt för Malin att stanna ändå?

En av oss är en sommarberättelse som övergår i en suggestiv skräckhistoria. Extra kuslig blir berättelsen också med sommaridyllen som fond. Den är ganska öppen och gör att man får fundera själv på vad som egentligen händer.  Den är skriven av Elisabeth Östnäs, vänder sig till åldern 12-15 år och är på lättlästnivå tre av sex.

Hotet från källaren

Hotet från källaren handlar om Valter. Hans mamma är sjuk och ska opereras. För att familjen ska tänka på något annat köper föräldrarna en sommarstuga. Valter och pappa åker i förväg till det gamla huset. Pappa är glad och vill börja fixa med huset direkt, men Valter är inte lika glad. I hans rum finns något som sprider sig och gör det svårt att andas. Kan det vara mögel? Eller hussvamp? Eller något ännu värre?

Berättelsen har ett starkt driv och man känner med Valter och hans pappa som så gärna vill få något roligt att tänka på och istället hamnar mitt i något läskigt. Boken är skriven av Mia Öström. Den vänder sig till åldern 9-12 och är på lättlästnivå fyra av sex.

Vitormen jagar

Vitormen jagar handlar om Annie. Hon och hennes kompisar ska tälta vid sjön i skogen. Men hennes bästa kompis Love är tveksam, snarast rädd. Han säger att han blivit jagad av något stort djur och att det är farligt där. Har han inbillat sig eller kan det verkligen finnas något otäckt i skogen?

Boken är skriven av Christina Ljungqvist och det är första delen i en serie om nordiska väsen. Den är spännande, skrämmande och handlar också om andra teman som vänskap och tillit. Den vänder sig till åldern 12-15 år och är på lättlästnivå tre av sex.

Flickan på bryggan

Flickan på bryggan handlar om Sara som ofta är ute och går med sin hund Jacko. En dag ser hon en flicka sitta på den gamla bryggan vid sjön. Varje tisdag sitter hon där. Flickan är blek och hennes röst är tunn som en viskning. Varför sitter hon bara där på tisdagar? Och varför sitter hon just där en flicka drunknade i vintras?

Det är är en kuslig spökhistoria skriven av Mårten Melin. Den är inte så läskig, utan har en suggestiv stämning som sakta byggs upp och på slutet finns en rolig tvist. Boken vänder sig till åldern 9-12 år och har lättlästnivå tre av sex.