
Jag har läst fyra lättlästa rysare från Nypon förlag. Alla fyra vänder sig till barn från nio år.
Barnen med vita ögon handlar om Kim. Han och hans klass har matteprov och Kim hatar matte. Efter en stund går han på toa och sätter sig uppe på toalocket i ett av båsen. Men plötsligt slocknar ljuset samtidigt som det knackar på dörren. Utanför står några barn. Bleka barn med otäcka, vita ögon.
Barnen med vita ögon är första boken i serien Skräck i skolan. Det är en kuslig och rysligt spännande bok med ett oväntat slut som utspelar sig i skolmiljö. Första delen av boken har hög igenkänningsfaktor och en ryslig, spännande, skrämmande stämning byggs upp. Tyvärr kommer slutet lite väl fort och då tappar boken den stämning som byggts upp. Boken är mycket lättläst med korta meningar och korta kapitel. Den har Lix-värde 19 och lättlästnivå tre av sex. Boken är skriven av Per Berg.
Bleke Karl är inspirerad av den moderna myten om Slender man. Den handlar om Linnea och Bella som en dag efter skolan sitter på Linneas rum och tittar på YouTube. Linnea älskar att kolla på klipp med gulliga djur, medan Bella gärna vill bli skrämd. Men när hon sett ett läskigt klipp en gång för mycket, blir det läskiga verkligt och inget blir sig likt efter det.
Bleke Karl är den första boken i en serie skräckböcker som alla utspelar sig på nätet och i sociala medier. Den är skriven i jag-form, vilket skapar en extra läskig stämning. Tempot är högt och berättelsen välskriven. Den rymmer både vardag, humor och skräck trots det lättlästa formatet. Även denna bok är lättläst med korta meningar och korta kapitel. Den har Lix-värde 17 och lättlästnivå tre av sex. Boken är skriven av Helena Dahlgren.
Lek med mig handlar om Azra. Hon älskar att läsa om spöken och nu har hon lånat en bok om spöken på biblioteket. På vägen hem går hon förbi lekplatsen som är öde eftersom det är kväll. Men så ser hon att en gunga rör sig och där sitter en blek flicka alldeles ensam. ”Lek med mig”, ber hon…
Lek med mig är en spökberättelse med ett öppet slut, vilket gör det möjligt för läsaren att själv fundera över hur berättelsen egentligen slutar. Det är en mysryslig stämning genom hela boken, även om jag hade önskat mig lite mer intrig. Boken är kort och mycket lättläst med Lix-värde 12 och lättlästnivå två av sex. Den är skriven av Katarina Genar.
Skuggan i stallet utspelar sig som titeln antyder, i stallmiljö. Den handlar om Fatima som är ensam i stallet, i alla fall vad hon tror. Plötsligt hör hon någon som sjunger och en tjej med en stor, svart häst frågar Fatima om hon vill rida ut med henne. Fatima vill det, men hennes häst Prins vägrar följa efter tjejen på den svarta hästen. Vad är det han är rädd för?
Skuggan i stallet är en mysryslig, lagom läskig berättelse för hästgalna läsare som vill bli skrämda. Boken är lättläst med Lix-värde 16 och lättlästnivå två av sex.