Jag har läst fyra lättlästa böcker för vuxna, alla utgivna av Vilja förlag.

Egen nyckel är skriven av Ann-Charlotte Ekensten. Boken ingår i serien ”Emmas liv” och handlar om Emma som äntligen ska få flytta hemifrån. Hon ska få bo i en egen lägenhet på ett boende med särskild service och hon har längtat efter att få leva sitt eget liv nu. Men det är också mycket ansvar. Det upptäcker hon redan den första dagen… Boken är illustrerad i fyrfärg och vänder sig främst till vuxna med intellektuell funktionsnedsättning.
Max, var är du är skriven av Maria Frensborg. Boken handlar om Lina och Adam som sitter hemma och väntar. Deras son Max har varit på scouterna och skulle cykla hem själv. Men nu har det gått flera timmar och han har inte kommit hem än. De beger sig ut för att leta, men Max är borta. Var är Max?
Den blinda floristen är skriven av Sofia Bergvall. Boken handlar om Eva som driver en blomsteraffär. Affären har länge varit hennes dröm, men det visar sig att blomsteraffären går sämre än hon tänkt sig. Ingen köper blommor. En dag ringer någon och frågar om Eva kan ta emot en praktikant. Eva försöker säga nej, hon har ju inte ens jobb till sig själv. Dessutom är praktikanten blind! Hur skulle en blind person kunna bli florist? Hur som helst kommer den blinda floristen till Evas blomsteraffär och det visar sig bli en stor succé!
Svart lack är skriven av Ewa Christina Johansson. Den handlar om Erik som alltid har drömt om en sportbil. En dag står bilen där framför honom på gatan, svart och blank. Han skulle göra vad som helst för att få köra en sån bil, precis vad som helst, men man ska vara försiktig med vad man önskar sig, snart har han nämligen ångrat sig…
Roligt få läsa om lättlästa böcker! Och att LÄSA dem! Verkar hända en hel del på det området nu!
Vi har flera böcker i tävling på bloggen nu. Bland annat Mallan den tråkigaste dagen. : ) Välkommen!