Stora faran

Stora faranStora faran är den andra boken i bilderboksserien Strandskogen som inleddes med Syskonvecka. Den som både skrivit och illustrerat är Matilda Ruta. Boken handlar om att en stor fara är på väg mot Strandskogen. Något stort och farligt, något okänt. Alla barn måste hålla sig inne, de får inte ens gå till stubben och köpa chips.

”När Stora faran kommer så blir ingenting som vanligt. Det blir fel alltihop”, säger brorsan.

”Allt blir mörkt, alla dör, du blir mos Össakorv!”

”Det tror inte jag för jag tror allt blir bra”, säger Össakorv.

Alla djuren viskar om den stora faran som ska komma. De spekulerar, för ingen vet ju hur den ser ut eller vad som egentligen kommer att hända. Till och med de vuxna blir rädda och samlar så många nötter de kan. Barnen får inte gå till skolan och inte leka tillsammans. Men när faran verkligen kommer blir det förstås inte alls som djuren i Strandskogen trodde.

Stora faran är förstås högaktuell i och med corona-pandemin. Matilda Ruta hade också för avsikt just att skriva om pandemin och hur det är att vara barn i en pandemi. Men berättelsen fick egna vingar och boken kom att handla om oro i allmänhet, kanske inför kriser, klimat, pandemier eller faror i allmänhet. Ett fokus är hur det känns som barn när även de vuxna är rädda, när de vuxna som borde ha koll och som borde försvara en mot alla faror, plötsligt inte heller har några svar. Och hur känns det när man väntar på en fara man inte vet hur den ser ut eller på vilket sätt den är farlig?

Kanske låter detta mörkt och tungt, och detta med oro och rädsla är ju ett svårt ämne, men desto viktigare att våga prata om och finns det någon bättre ingång till samtal än att inleda med att läsa ur en bra bok? Berättelsen utforskar rädslan och fokuserar mycket på leken som en trygghet mitt i krisen.

Illustrationerna är precis som i Syskonvecka helt underbara där varje uppslag skulle passa som en vacker tavla. Det är vackra romantiska naturskildringar i akvarell som för tankarna till Elsa Beskow. Färgerna varierar från mjukt trösterikt till dovt skrämmande svart och allt i illustrationerna är noga genomtänkt och håller en hög konstnärlig kvalitet.  Extra kul är det att berättelsen inleds redan på titelsidan, vilket skapar en oväntad men häftig effekt. Annars är det just illustrationerna jag verkligen fastnar för i berättelsen, de säger mer än orden med alla sina blickar, kroppsspråk, stämningsskildringar och pratbubblor som skapar en berättelse i berättelsen.

Stora faran är utgiven på Rabén & Sjögren.