Sagospelet Äventyr

Sagospelet Äventyr är saga, rollspel, lek och pyssel på en gång. Tillsammans med barnen skapar man själv en berättelse i den magiska världen Masona och där får man uppleva fantastiska äventyr. Sagospelet Äventyr är en bra introduktion för den som aldrig provat på rollspel tidigare. Rollspel kanske skrämmer vissa som aldrig testat på. Men egentligen handlar det inte om så mycket mer än att berätta en saga tillsammans med sina barn och låta dem lösa problem, övervinna hinder och få belöningar i slutet av sagan. Ett roligt sätt att aktivera sig på, långt från dataspel, plattor och skärmar.

sagospeletOm man köper en box med Sagospelet Äventyr får man en regelbok på 128 sidor, ett färdigt miniäventyr med enkla kom-igång regler för yngre barn samt tärningar. Boxen innehåller alltså allt man kan behöva för att vara med om sina första äventyr. I regelboken kan man läsa om allt möjligt om hur spelet går till, allt från hur världen ser ut, vilka arter och varelser som finns där och hur man skapar sin egen spelfigur till olika specialförmågor, förtrollningar, utrustningar och vapen man kan använda sig av under spelets gång, liksom om olika vänner, fiende, monster och varelser man kan möta. Det finns också grundläggande regler liksom mer avancerade, frivilliga regler, liksom en ordlista och förklaringar till olika saker inom spelet. Men även om det finns en väldigt omfattande regelbok så poängteras också att man inte måste följa alla regler, framförallt inte om man spelar med yngre barn eller nybörjare. Man kan hålla sig till bara enkla grundregler och då funkar spelet faktiskt med barn redan från fem år. I kom-igång-guiden finns en enkel startsaga som man kan prova på med färdiggjorda spelfigurer.

Sagospelet har också barnens perspektiv i centrum och det uppmuntras att barnen själva är med och skapar äventyret. Man kan också använda sagospelet i pedagogiska syften om man vill. Det går att vidareutveckla det hur mycket som helst. Möter man ett monster kan man samtala kring det eller låta barnen rita det. Man kan låta spelfigurerna hamna i olika dilemman och diskutera kring hur man ska lösa dem. Vissa delar av sagan kan också ersättas av lek. Det står tydligt hur man kan göra det och det är ganska enkla lekar, typ Tagen. På så sätt fungerar spelet även för barn som har svårt att sitta stilla en längre stund.

Sagospelet Äventyr är utvecklat av Daniel Lehto och hans dotter Julia, och det är Eloso förlag som ger ut spelet och världsböckerna. Spelet har funnits i fem år och detta är den tredje utgåvan som är kraftigt utökad. På hemsidan finns mycket spännande extra resurser som man kan ladda ner gratis och man kan också prenumerera på deras mejllista. Om man fastnar för Äventyr kan man också köpa till olika världsböcker. Västanhavet & Sem Saros är den första världsboken och den andra heter Nordhelm & Österlanden. I den förstnämnda får man stifta bekantskap med olika önationer, resa till de magiska platserna Bortom Västan, träffa himmelsalver och göra en massa roliga aktiviteter som att laga äppelpaj från Meandros. I den sistnämnda får man stifta bekantskap med de fruktade högalverna i Daaron Djul och stordrottningen och hennes armé som kämpar mot högalverna. Där finns också isjättar, bäckahästar, grådvärgar och vittror. För att spela dessa krävs boxen med Sagospelet Äventyr. Det finns också två stycken pysselböcker med motiv från Sagospelet Äventyr. De heter kort och gott Sagopyssel respektive Sagopyssel 2. Perfekt för alla barn som fastnat för miljöerna i Masonas värld och som gillar att rita, pyssla och färglägga.

På spelboxen står det att spelet passar från 5 år. På hemsidan står det 7 år. Jag vet inte riktigt varför det står olika åldrar, men jag tror att det kan vara lite individuellt. Min sexåring hade svårt att följa med i spelet, men hon är inte heller van att spela den här typen av spel. Min fantasifulla tioåring gillade det däremot och hade många förslag på hur man skulle kunna spela och skapa äventyr utifrån spelets grundregler. Eftersom spelet är så mångsidigt så kan det dock växa med barnet och just eftersom man kan använda det på så många olika sätt så kan man hitta ett sätt som passar alla barn. Om man som vuxen själv är helt ny på det här med rollspel krävs det dock lite tid att sätta sig in i hur man spelar och hur ett rollspel fungerar. Det är dock väldigt pedagogiskt och lätt att förstå när man väl sätter sig ner och tittar på materialet som medföljer. Sagoäventyret är också lockande för barnen eftersom man har utgått från barnens perspektiv och skapat en värld som de skulle vilja utforska. Jag rekommenderar spelet till alla som vill skapa fantasifyllda och spännande äventyr med sina barn eller som vill introducera dem till rollspelsvärlden.

Flickan framför muren

Flickan framför murenFlickan framför muren är den andra boken i serien om litteraturforskaren Helena Waller, men den sjätte deckaren skriven av Kristina Appelqvist. Precis som den tidigare boken om Helena Waller utspelar sig även denna bok i Skövde och i universitetsmiljö. Det är dags för Västgöta universitet att anordna en promoveringshögtid och den tyska forskare som ska bli universitetets nya hedersdoktor är kontroversiell med sina åsikter om forna DDR. Rektorn blir hotad, kanske på grund av sitt val av hedersdoktor. Men det visar sig att han inte alls blir dödad under promoveringshögtiden, utan istället är det en av universitetets andra medarbetare som hittas död. Vem skulle vilja döda henne och vem var hon egentligen. Helena Waller blir personligt engagerad och bestämmer sig för att ta reda på mer om sin numera döda arbetskamrat Belinda. Hon hamnar i Tyskland under sin jakt efter mördaren och det blir inblandning av allt från konsertpianister till Stasi.

Jag gillar huvudpersonen Helena Waller. Hon känns intelligent, sympatisk och intressant. Jag gillar också att läsa deckare som utspelar sig i den akademiska världen, det känns nytt och fräscht. Kul är det också att det inte är poliser som är de riktiga huvudpersonerna, även om man förstås också får ta del av polisutredningen vid sidan av. Dessutom gillar jag att det inte är Stockholm som är miljön där böckerna utspelar sig, utan att de faktiskt utspelar sig i en svensk mindre stad. Appelqvist har skapat ett rikt persongalleri som det är roligt att lära känna närmare. Miljöskildringarna är fina och levande. Boken känns välskriven med ett lättläst språk och en handling som sker i ett raskt tempo utan att för den sakens skull kännas alltför fartfylld. Det här är en bok att sträckläsa. Inget för den som vill ha riktigt hårdkokta deckare, utan snarare för den som gillar mys-pusseldeckare som utspelar sig utanför den svenska storstadens puls.

Nu ska jag läsa den tredje boken i serien med det poetiska namnet Smultron, bröllop och döden. Alldeles nyss har också den fjärde boken om Helena Waller kommit ut, och där får vi också träffa rektor Emma Lundgren igen från de tidigare böckerna av Kristina Appelqvist, så det ser jag fram emot.

Flickan framför muren finns bland annat att köpa på Adlibris och på Bokus.

Tre bilar och en död katt

Tre bilar och en död kattTre bilar och en död katt är något så ovanligt som en deckargåta i bilderboksformat. Boken inleds med att huvudpersonen berättar om sin älskade katt Hampus. En dag kommer grannen och berättar att hon funnit Hampus död. De tror att Hampus blivit påkörd. Det konstiga är bara att på ön där de bor så finns det bara tre bilar. Visserligen är det ändå en bil för mycket när världens finaste kattunge blivit påkörd. Men vem kan vara den skyldige? Kan det vara mannen i butiken som svär på sina föräldrars grav att han är oskyldig? Kan det vara gubben Karsten som kan flest svordomar av alla på ön? Kan det vara taxichauffören Laila som egentligen ingen känner och som har en ganska ilsken hund? Tillsammans med sina kompisar och lillebror bestämmer sig huvudpersonen för att ta reda på vem kattmördaren är. De går igenom de misstänkta en efter en och till slut lyckas de reda ut vad som hänt. Sedan har de begravning för katten och alla öns invånare kommer.

Tre bilar och en död katt är skriven och illustrerad av Gry Moursund. Den utspelar sig i Norge under 1970-talet, vilket syns tydligt i tidstypiska markörer på illustrationerna. Det är en gripande berättelse och jag är förvånad över hur mycket som kan rymmas i en så pass kort berättelse. Det är ju dels en kriminalhistoria, men dels också en berättelse om hur det kan vara att förlora ett älskat husdjur. Sorg och saknad är alltid viktiga teman att ta upp i barnböcker och att kombinera detta med en spännande deckargåta var en hit tycker jag. Inte är det konstigt att boken blivit utnämnd till årets bästa bilderbok i hemlandet Norge.

Tre bilar och en död katt är utgiven av Lilla Piratförlaget och finns bland annat att köpa på Adlibris och på Bokus.

När Mamma Groda skulle på Kalas

När mamma Groda skulle på kalasNär Mamma Groda skulle på kalas är en saga i serien ”Grynet och hennes vänner”. Grynet är en liten, liten turkos hund som alltså är vän med Mamma Groda. I denna bok blir Grynet rädd att Mamma Groda ska försvinna, drunkna eller rentav dö. En känsla som vi säkert alla känner igen. Grynet är framförallt rädd för att Mamma Groda ska bli tagen och kidnappad av Gammelhäxan. Hennes rädsla är så pass stark att hon får ont i magen och slutar göra de saker som hon egentligen tycker är roliga. Men Grynet inser att hon ju faktiskt vill busa, leka och skutta runt. Därför vill hon lära sig hantera sin rädsla. Hon träffar det Magiskt Talande Trädet som hjälper henne komma över sin rädsla. Dessutom går Grynet och Mamma Groda på upptäcksfärd. Hur är det egentligen – finns det ens någon Gammelhäxa där djupt inne i skogsmyren som myten säger?

Den här boken är skriven av Maria Dellenmark Blom. Hon är författare och legitimerad psykolog. Boken är illustrerad av Charlotte Liljesand. Boken är egenutgiven på Vulkan förlag. Längst fram finns ett förord där författaren berättar om materialet, hur det kom till och hur det är tänkt att användas. Den här boken är nämligen en del i en större serie där varje bok är tänkt att fokusera på ett psykologiskt tema. I denna bok är det alltså rädsla, ängslan, oro och ont i magen som fokus ligger på. Nästa bok i serien handlar om ledsenhet, utanförskap och känslan av att duga. Till varje bok finns kompendier, dels ett för föräldrar och dels ett för behandlare. Däri berättas lite grann om själva sagoserien, om vad oro, rädsla och ängslan är, om barns utveckling, om högläsningens betydelse och hur man möter rädslan. Det finns också flertalet uppgifter och även litteraturtips. Många av texterna är lika i de båda kompendierna, men de flesta av övningarna återfinns i kompendiet för behandlare.

Jag har ju ingen psykologisk utbildning, men jag tror att högläsning och litteratur överhuvudtaget är en bra ingång till att prata om jobbiga ämnen och känslor. Det finns ju till och med ett begrepp som heter biblioterapi. Jag har också läst mycket forskning kring högläsning och är väl medveten om hur bra det är, så jag tror att det kan vara ett bra koncept med en sagoserie som utgår från olika psykologiska teman. Man kanske blir lite skrämd av att det heter ”psykologiska teman”, men det behöver man inte alls bli. Jag kan se ett stort användningsområde för dessa sagoböcker, dels i en behandlingssituation förstås, men dels också för pedagoger och bibliotekarier att använda i vanliga boksamtal. Oro och rädsla är ju något som alla kan relatera till, oavsett barndom och bakgrund, så här finns definitivt något att diskutera kring i en barngrupp. Böckerna vänder sig till barn mellan 5 och 10 år.

När Mamma Groda skulle på kalas finns bland annat att köpa på Adlibris och på Bokus.

Reportageböcker om konsumtion

Yes! : därför köper vi det vi inte behöver     Var är du? : människan och mobilen

Yes! Därför köper vi det vi inte behöver och Var är du? Människan och mobilen är båda skrivna av Katarina Bjärvall. De är båda intressanta reportageböcker som handlar om konsumtionssamhällets påverkan på oss. Sinsemellan är det dock lite skillnad på böckerna eftersom de fokuserar på olika saker inom konsumtionsbegreppet. Författaren har tidigare också utkommit med ytterligare en bok som berör samma ämne. Den heter Vill ha mer.

Var är du? handlar om mobilen och hur stor plats den tagit i människans liv.

Mobilen är överallt och ingenstans, den är alltid med oss och den är aldrig avstängd. Vi har den i handen, i fickan eller i väskan. Vi känner dess puls mot kroppen när den ringer.

Aldrig tidigare har en sådan liten sak tagit så stor plats i människans liv. Men hur påverkar det oss? Vi tror att vi blir effektiva med hjälp av den, att det är positivt att alltid kunna vara nåbar. Men många som till exempel är utbrända vittnar om hur skönt det är att stänga av ljudet och inte behöva känna stressen som drar igång vid varje avisering, varje sms, varje gång ringsignalen börjar låta. Likaså kan det kännas splittrande att bli avbruten av ett pling när man sitter och fokuserar på annat. ”Jag ska bara” tänker man och drar till sig mobilen. Vips är tio minuter borta när man nästa gång tittar upp mot dataskärmen där man satt och jobbade. Är det verkligen att vara effektiv? Barnen önskar sig egen tid med föräldrarna och framförallt tid där föräldrarna är närvarande istället för den sorgliga syn man idag ofta möts av på idrottsträningar och lekplatser med föräldrar djupt försjunkna i sina mobiler istället för att titta på sina barn och bekräfta dem. För att inte tala om strålnings- och brandrisken som mobilen medför. Hur bra är det egentligen att alltid bära på sig och sova intill sin mobiltelefon? Vad är det för vett-och-etikett-regler som gäller för mobiltelefoner? Är det okej att ha ljudet på vid möten, vid barnens utvecklingssamtal, vid restaurangbesök? Är det okej att svara vart man än befinner sig? Är det okej att trycka bort någon när man inte har tid att prata? Hur snabbt måste man svara på sms? Har chefen rätt att ställa krav på att man alltid måste vara nåbar? Är det okej att prata högt om privata och intima saker på bussen eller tunnelbanan?

Ja, det finns massor av aspekter kring den lilla prylen mobiltelefonen. En del saker kanske får lite överdriven fokus, men för andra saker är det snarare tvärtom. Den här boken kom ut 2015 och vissa saker är därmed ännu mer aktuella och viktiga idag än när boken skrevs, medan andra kanske är lite mer inaktuella. Men överhuvudtaget är Var är du en mycket intressant bok om ett numera ständigt aktuellt ämne. Det är en bok som innehåller många aha-upplevelser och det uppstår många tankar och funderingar kring bokens innehåll. Jag hade gärna läst och diskuterat boken i någon form av bokcirkel. Boken är utgiven på Ordfront förlag och finns bland annat att köpa på Adlibris och på Bokus.

Yes! Därför köper vi det vi inte behöver är minst lika aktuell som Var är du. Här handlar det om konsumtion, konsumtionshets och köpberoende. Här utgår författaren från vår hjärna och det belöningssystem som vi har som gör att vi får snabba lustkänslor av nya prylar och upplevelser. Det handlar bland annat om dopamin som är en signalsubstans som kan göra oss beroende av olika saker, inte bara droger och alkohol, utan också av nya kläder, häftiga resor och lajks på Facebook. Samtidigt finns det ju faktiskt idag en ganska stor motrörelse emot konsumtionshetsen, en rörelse som mer efterfrågar minimalism eller kanske snarare medvetet handlande och ett miljötänk. Så även här finns det gott om frågor att fundera på och som väcker tankar och idéer. Även här finns det många aspekter och inget självklart ja och nej, eller rätt och fel. Snarare att man får tänka till lite och försöka landa i vad man själv tycker och tänker kring frågorna. Att läsa en sådan här bok fungerar bra som ögonöppnare och även denna bok ger många tankeställare och aha-upplevelser som man bär med sig. Det här är ju inga ämnen som man läser kring i någon timme och sedan lämnar, utan här handlar det ju om livsstil och livsval. Även Yes! Därför köper vi det vi inte behöver är utgiven på Ordfront och den finns att köpa på bland annat Adlibris och på Bokus.

Katarina Bjärvall skriver väldigt bra, det är lättillgängligt men samtidigt intressant. Hon för bra resonemang och väljer inte sida, utan ger oss flera bilder och en möjlighet att vi själva får fundera kring olika aspekter, vända och vrida på perspektiv för att slutligen landa i något eget. Nu är jag nyfiken på att läsa hennes tidigare bok Vill ha mer.

I slutet av regnbågen

I slutet av regnbågen (häftad)I slutet av regnbågen är något så ovanligt som ett seriealbum om ett queert kompisgäng på ett seniorboende. Boken är skapad av Bitte Andersson. Hon är B-filmsregissör, serietecknare och före detta bokhandlare. Detta är hennes debutroman. När hon drev sin bokhandel, Hallongrottan, fick hon höra många fantastiska berättelser av HBTQ-pensionärer. Bitte ville att fler än hon skulle få ynnesten att ta del av dem och hon ville också förhindra att de föll i glömska. Därför bestämde hon sig för att skapa något, inspirerat av berättelserna. Hon genomförde också intervjuer med äldre HBTQ-personer i researchsyfte och det visade sig att många var väldigt öppenhjärtliga och generösa även kring känsliga ämnen, som sex.

Bitte Andersson kom så småningom att skapa I slutet av regnbågen som handlar om 76-åriga Marja som efter ett liv i garderoben motvilligt flyttar in på ett HBTQ-seniorboende vid namn Plejaderna. Genom Marja får vi ta del av ett queert kompisgäng som bor på seniorboendet, liksom av deras bakgrunder och upplevelser som presenteras i sepiatonade tillbakablickar. Det är bland annat Bernhard som kallas för Millan och som direkt kommer över till Marja för att fira hennes inflyttning med ett glas sherry. Det är feministen och surkarten Ingela. Det är Inez som varit man förut och före detta gerillasoldat, men nu är hen ihop med Ingela. Det är Kamran som tar hand om alla och älskar att baka och laga mat. Och Rita, amerikanskan, som har sin fru på demensavdelningen och som besöker och läser högt för frun varje dag utan att få respons.

Boken handlar till stora delar om att vara äldre och flytta till ett seniorboende. Det känns väldigt autentiskt och är förstås en liknande process oavsett vilken sexuell läggning man har. Tanken är att Marja egentligen bara ska bo på boendet medan hennes egen lägenhet saneras på grund av rökskada. Hon är väldigt motvillig till att flytta in. Det är hennes systerdotter som är hennes enda anhörig och det är hon som tipsat om boendet. Hon är också övertygad att Marja är lesbisk, trots att Marja har ägnat hela sitt liv åt att förneka det. Nu är hennes partner Ann död och Marja blev deprimerad i samband med detta. Därför är ett av bokens tema också att ta sig tillbaka från depression, men också att gå igenom en sorgeprocess och att våga gå vidare. Ett annat tema är förstås sexualiteten och där har de olika karaktärerna väldigt olika erfarenheter, en del har levt väldigt öppet, medan andra inte alls har gjort det. En del har accepterat och öppnat sig först på äldre dagar. Boken har många olika teman och den har ett djup trots det lättillgängliga formatet. Tankar väcks om identitet och att våga vara sig själv, om vänskap och kärlek och allt däremellan, om livet, döden och allt däremellan. Det här är en bok som inte liknar någon annan bok jag läst och det är en bok som jag tror kommer att finnas kvar hos mig länge. Det är en väldigt, väldigt fin bok som gav mig en mycket varm och glad känsla.

I slutet av regnbågen är utgiven av Syster förlag och finns bland annat att köpa på Adlibris och på Bokus.

Monster, spöken och kanelbullar

Monster, spöken och kanelbullarNågonstans läste jag om Monster, spöken och kanelbullar att det är ”fantasy i bilderboksformat” och det gjorde mig väldigt nyfiken. Alexander Jansson är en produktiv illustratör som har trollbundit många läsare med sina fantasifyllda, påhittiga och detaljrika bilder. Men detta är hans första egna bok. I denna bok får vi följa med Ebba och August när de ska leta efter en bulltjuv. Jakten på bulltjuven går till ett läskigt gammalt slott där det sägs att det spökar. Där får vi upptäcka en magisk, knasig och rolig värld där det finns allt ifrån knasiga monster till läskiga spöken.

Illustrationerna i denna bok är något utöver det vanliga. Det är en suggestiv, magisk, stämningsfull värld som för tankarna till John Bauer, men mitt i allt detta finns humoristiska, knasiga, finurliga och uppseendeväckande detaljer att stanna upp, upptäcka, undersöka och fundera kring. Boken har ett stort, liggande bilderboksformat och bilderna täcker större delen av dem, vilket gör att man får en ordentlig bilderboksupplevelse när man bläddrar i boken. Och illustrationerna är förstås bokens stora behållning, alla detaljer att se och upptäcka gör att boken håller för många omläsningar, faktum är att det nog krävs ett antal omläsningar bara för att hinna med att upptäcka all, så mycket roligt finns det. Men texten är bra den också. Den leder oss igenom ett riktigt bulläventyr bland alla monster och spöken, någonstans mittemellan en deckargåta och en äventyrsberättelse. Jag förstår verkligen varför man liknar boken vid fantasygenren, det finns många kopplingar, om än med åtanke att bokens målgrupp är betydligt yngre än den som de flesta fantasyböcker annars brukar vända sig till. Allt mynnar ut i en riktig monsterbullfest i slutet av boken. Och det visar sig att slottet befolkas av så många monster att bokens sista uppslag faktiskt måste vikas ut för att bli extra stort.

Monster, spöken och kanelbullar är en ovanlig bok idag, jag gillar dess fokus på fantasi och magi när så många av dagens bilderböcker fokuserar på realism och budskap. Jag gillar sådana böcker också, absolut, och de fyller ofta viktiga tomrum när de till exempel fokuserar på ekonomisk utsatthet, tiggare, skilsmässor eller att komma ny till ett annat land. Men det är också roligt med sådana här böcker som mest liknar sagoböcker, som man bara kan förlora sig i en stund. Boken är utgiven av Bonnier Carlsen och finns bland annat att köpa på Adlibris och på Bokus.

 

 

Jag ska börja skolan

Jag ska börja skolanJag ska börja skolan är en antologi sammanställd av Annika Lundeberg. Hon är en av landets mest etablerade skapare av antologier för just barn. Mest känd är hon troligen för de populära Barnkammarböckerna. Nu fokuserar hon på de barn som ska börja i ettan eller förskoleklass. I denna bok har hon samlat verk av bland annat Johan Unenge, Carin Wirsén, Kerstin Lundberg Hahn, Sarah Sheppard, Jens Ahlbom, Petter Lidbeck, Charlotte Ramel och Ulf Nilsson. Många välkända författare och illustratörer har alltså samverkat för att skapa denna innehållsrika antologi. En del är välkända, andra är helt nya. Det finns såväl berättelser som illustrationer, ramsor, dikter och klurigheter, allt väl anpassat för åldersgruppen och temat.

Boken börjar med Uppropet i Klass 1 Rönnen, sedan fortsätter det med en dikt om att läsa, berättelsen Min skoldag som tydligt illustrerar hur en typisk skoldag skulle kunna se ut, därefter presenteras alfabetet och veckodagarna, en berättelse om Ronja som ska börja sexårs och är lite nervös över det kommer sedan och så fortsätter det genom boken. Det är en väldigt bra blandning av bild och text, roligt och lärorikt, berättelser, serier, roliga historier, gåtor, ja, allt man kan tänka sig, och allt handlar alltså om den spännande, läskiga, roliga och mytomspunna skolstarten.

Jag ska börja skolan är utgiven av En bok för alla. Precis som förlagets övriga böcker har även denna ett lågt pris för att kunna spridas till så många som möjligt. En bok för alla har sedan tidigare en antologiserie där De små barnens bok, Barnens första bok och Barnens andra bok ingår. Dessa titlar har genom åren spridits i över två miljoner exemplar. Tanken är att Jag ska börja skolan nu också ska ingå i denna antologiserie och förlagets förhoppning är alltså att nå ut till så många barn som möjligt som står inför att börja skolan. Själv tycker jag att det här också är en bra presentbok och jag hoppas att det är många föräldrar eller mor/far-föräldrar som köper denna bok till sina blivande skolbarn och dessutom tar sig tid att läsa boken för sina barn, för boken ger verkligen en bra introduktion inför skolstarten och besvarar många frågor och funderingar som de flesta barn faktiskt har inför denna stora händelse.

Jag ska börja skolan finns bland annat att köpa på Adlibris och på Bokus.

Mulle Meck 25 år

Bildresultat för mulle meckBarnboksfiguren Mulle Meck fyller 25 år i år. Det var 1993 som George ”Jojje” Johansson och Jens Ahlbom kom ut med den första Mulle Meck-boken som kom att få titeln Mulle Meck bygger en bil. Sedan dess har de gett ut över 35 böcker om Mulle Meck och hans boxerhund Buffa. Mulle Meck finns också på DVD, som dataspel och som appar. På flera ställen runt om i landet kan man möta Mulle Meck och hans vänner i olika lek- och äventyrsparker. Här i Hudiksvall till exempel finns Mulle Meck i Glada Hudik.

Mulle Meck är en samlare. Han samlar på apparater, grunkor, manicker, mojänger och molijoxer. Av dessa bygger han olika föremål, till exempel bilar och båtar. Böckerna om Mulle Meck är därför inte bara roliga berättelser, utan de är också väldigt lärorika och även inspirerande. Precis som det går att läsa i ett citat av Barnens Bokklubb på baksidan av en Mulle Meck-bok:

Hans skaparglädje går inte att ta miste på och jag tror den är både smittande och inspirerande för barnen.

IMulle meck bygger en bil år är det som sagt 25-årskalas och det kommer att uppmärksammas på många sätt runt om i Sverige. Exempelvis ger En bok för alla ut ett nytryck av debutboken Mulle Meck bygger en bil. Men det kommer också två helt nya böcker om Mulle Meck och Buffa, nämligen Mulle Mecks stora bok om bilar och Mulle Mecks stora bok om maskiner som är två alldeles nya, stora samlingsvolymer. I höst kommer ytterligare en bok, en vintersaga om Mulle och Buffa. Det firas dessutom på de olika äventyrsparkerna runt om i landet och många bibliotek och förskolor uppmärksammar födelsedagen med kalas och pyssel. Mulle Mecks skapare gör också en turné runt landet där de träffar läsarna.

Mulle Meck bygger en bil har som sagt kommit i en fin nyutgåva av En bok för alla. I den boken bestämmer han sig alltså att bygga sig en bil av några av alla de manicker, mojänger och molijoxer som han samlat på sig. Han vill nämligen se vad som finns vid andra änden av vägen där han bor. För om en väg har en ände i ena änden, måste den också ha en ände i den andra, tänker Mulle Meck. Sedan börjar han leta bland alla sina grejor och grunkor och bygger sakta men säkert något som liknar en bil. Men han glömmer något. Bilen startar inte. Och ingenting låter under huven. Visst ja, motorn! Som tur är så har han sparat Farfars gamla T-fordsmotor. När även den sitter fast i bilen så är det dags att åka. Han och Buffa åker runt sjön, följer vägen bortom bergen, till vägs andra ände. Vad de får se där får vi inte veta, men jag gissar att de barn man läser boken för har många idéer och gissningar, så det finns en hel del att spinna vidare på. Med en rolig och spännande berättelse får barnen lära sig om hur en bil ser ut och fungerar, och dessutom får de se att allt inte alls behöver vara så svårt, det är bara att skapa och prova på.

 

Konsten att ta hand om ett dödsbo

Konsten att ta hand om ett dödsbo : spara, sälja, slänga, gråtaFör snart två år sedan dog båda mina föräldrar och vi var tvungna att ta hand om deras hus och dödsbo. Då skulle vi ha behövt den här boken, Konsten att ta hand om ett dödsbo – spara, sälja, slänga, gråta. Boken är skriven av Susanna Lj Westergren tillsammans med en rad experter. Tanken är att boken ska kunna hjälpa en i sina beslut när det gäller att ta hand om dödsboet, men också att boken ska kunna förmedla en känsla av hopp och lugn mitt i allt det tunga. Boken har fem kapitel. Det första innehåller personliga berättelser om hur det kan vara att ta hand om ett dödsbo. Det andra kapitlet handlar om känslorna och om sorgens många ansikten. Hur man orkar vara praktisk mitt i sorgen, hur sorgeprocessen fungerar och även olika boktips om sorg. Nästa kapitel handlar om det praktiska arbetet kring att börja ta hand om dödsboet, om bodelning, vad man ska göra med alla saker, hur det går till rent praktiskt när man säljer på auktion eller skänker bort till välgörenhet eller second hand samt hur man tar hand om resten, om återvinning, sopsortering, hyra container och flyttstäda. Nästkommande kapitel handlar om värdering av föremålen. Har prylarna ett värde eller är det mest affektionsvärde? Vart vänder man sig för att få veta om sakers värde? Bokens sista kapitel handlar om det juridiska, om juridiken kring dödsfall och dödsbon. Hur gör man en bouppteckning och bodelning, vad innebär det egentligen, vem ärver, hur gör man arvsskifte, hur ska dödsboet deklareras, vad gör man med bostaden och så vidare.

Författaren har själv under de senaste åren anordnat fyra begravningar och ansvarat för att ta hand om två överfyllda hem. Även hon skriver att hon under denna tid skulle ha behövt en sådan här bok när hon själv var mitt uppe i allt. Men nu har hon skaffat sig kunskapen i efterhand istället och vill nu dela med sig av den till andra genom denna bok. Jag tycker att boken absolut fyller ett hål. Det finns många böcker om sorg och en del om begravningar, men ingen vad jag vet som fokuserar på det praktiska arbetet med dödsboet. Trots att de flesta av oss hamnar i denna situation någon gång i livet. Jag gillar också att boken fokuserar på ett tema per kapitel. Det gör att man kan använda boken som uppslagsbok, men man kan också läsa den från pärm till pärm om man hellre vill det. Även de personliga berättelserna i bokens första kapitel tycker jag om, de berör mig och jag tänker också att det är bra att de finns där, för då får man en känsla av att man inte är ensam. Boken har också ett tydligt svenskt perspektiv där man får tips och råd om allt ifrån böcker, hemsidor, organisationer och lagar just i Sverige, vilket gör att boken blir precis så användbar som författarens mening var. Ett stort plus också för bokens snygga omslag och formgivning. Ja, jag gillar den här boken, jag tycker att den känns komplett och innehållsrik och jag kommer inte på något som saknas faktiskt. Det enda jag tänker på är hur bokens målgrupp ska kunna få tag på boken precis när de behöver den som mest. När man nyss har blivit drabbad av sorg så lär man inte börja leta efter sådana här böcker på biblioteken eller nätbokhandlarna. Det krävs nog ett samarbete med begravningsbyråer och liknande organisationer för att boken verkligen ska nå ut till målgruppen tänker jag. Och det är lite synd, för boken är väldigt användbar och välbehövligt, så jag hoppas verkligen att många får veta att den finns så att de berörda blir tipsade om den från olika håll.

Konsten att ta hand om ett dödsbo är utgiven av Libris förlag och finns bland annat att köpa på Adlibris och på Bokus.